Mistet, forsinket eller ødelagt bagage på flyrejsen – Hvad gør jeg?
Hvad gør man, når uheldet er ude, og kufferten ikke ankommer som ventet? Du får et overblik over dine rettigheder som passager og reglerne for mistet bagage her.
Det sker aldrig for én selv. Og så alligevel. For de fleste rejsende er forsinket bagage et skræmmescenarie, de håber aldrig at opleve.
Heldigvis håndteres langt de fleste kufferter, rygsække og pakker korrekt af flyselskabets bagagepersonale.
Selv da det stod værst til på verdensplan i 2022, blev ”kun” otte ud af 1000 tasker mishåndteret. I dag er tallet ifølge BBC lavere – blandt andet på grund af øget flypersonale og smarte automatiserede systemer i lufthavnene.
Men hvad gør man som én af de otte tilfælde? Hvis tasken ikke dukker op – eller i værste fald hvis indholdet har taget skade?
Flyselskabets har ansvaret for ødelagt og mistet bagage
Flyselskabet vil som grundregel være ansvarlig for bagagen, hvis den ikke ankommer til tiden. Derfor er det dem, du søger kompensation fra.
Når du har konstateret, at dine ejendele mangler på bagagebåndet, så gå direkte hen til flyselskabets skranke eller det såkaldte handlingselskab, der håndterer sager i den pågældende lufthavn.
I Københavns Lufthavn Kastrup er der for eksempel tre forskellige handlingselskaber, og de er listede under hvert enkelt flyselskab på informationsskærmene.
Det første, du skal gøre, er altid at udfylde en PIR-rapport – ”Property Irregularity Report”.
Husk at have bagagekvittering (klistermærke med en stor stregekode), boarding kort og pas klar.
’Property Irregularity Report’ (PIR)
Rapporten er dit ”bevis” og nødvendig for, at du kan få erstatning. Tjek med personalet om det er påkrævet yderligere at anmelde sagen til flyselskabet.
Når først PIR-rapporten er udfyldt, er din sag oprettet, og du kan følge dens process online på flyselskabets hjemmeside.
Du bør få direkte kontaktoplysninger (helst telefon) til en repræsentant fra flyselskabet, så du kan få løbende information om bagagen.
Ring/skriv og oplys de hoteller eller lejligheder du skal bo på, så selskabet hurtigst muligt kan sende bagagen til den rigtige adresse – på det rigtige tidspunkt!
PIR-proceduren gælder også ved ødelagt bagage. Du kan evt. helgardere dig ved at tage billeder af din kuffert før afrejse og efter, at skaden er sket.
Husk at rapporten skal udfyldes og indsendes inden for syv dage. Det er bedst at gøre med det samme i lufthavnen.
Kompensation – hvor meget?
Har du en rejseforsikring, dækker den formentligt forsinket bagage – typisk hvis det ankommer over fem til seks timer for sent.
Indbo- og ulykkeforsikring træder i kraft, hvis bagagen er mistet eller ødelagt.
En privatforsikring dækker ofte højere beløb end flyselskabet (over maksimalt 10.000 kroner).
Så det giver god mening hurtigt at ringe eller skrive til dit forsikringselskab og oplyse om, hvad der er sket.
Ellers er det som nævnt flyselskabet, der skal kompensere dig for den ødelagte bagage.
I enkelte tilfælde kan ansvaret ligge hos et rejseselskab, hvis du for eksempel har booket en pakkerejse, hvor fly blot hører med i den ’samlede feriepakke’.
De 3 forskellige erstatningstyper
Forsinket bagage: Du har krav på ’rimelige og nødvendige erstatningskøb’ for hver dag, du mangler din mistede bagage. Det kan være til toiletsager, tøj, elektronik, udstyr og lignende. Husk at gemme alle kvitteringer – og hold dig til rimelige erstatningskøb.
Mistet bagage: Bagagen er officielt mistet, hvis der går over 21 dage, uden at du har modtaget den. Ifølge Montreal Konvetionen for internationale flyregler, skal selskabet kompensere med op til 10.000 kroner per rejsende. Lav en liste over de genstande, der var i tasken. Erstatningskravet beror nemlig på kuffertens indhold.
Ødelagt bagage: Flyselskabet kan enten betale for reperation eller erstatning af kufferter. I nogle tilfælde vil de også skulle dække inventar (som eksempelvis elektronik), men det er altid en vurderingssag. Bemærk at de ikke dækker kosmetiske skader som buler eller for eksempel covers eller stropper. Til gengæld bør en indboforsikring kompensere for det meste.
Gode råd
Her er et par generelle gode råd, så du får en så smertefri ferie som muligt i tilfælde af fejlagtig bagagehåndtering:
- Sørg for at have alt på skrift i kommunikation med flyselskabet. Det gælder beløb, du har lagt ud for, bekræftelse på indlevering af dokumenter, oplysninger om sagen, oversigt over genstande i bagagen med mere.
- Husk at indsende klagen inden syv dage efter rejsen.
- Pak essentielle ting i din håndbagage, så du ikke risikerer at miste det til turen. Det kunne være kontaktlinser, medicin, et sæt undertøj og tøj, oplader mm.
- Erstatningen for mistet eller forsinket bagage er normalt større ved udrejse end hjemrejse. På vej retur skal du ikke købe lige så meget, da du snart er tilbage ved dine egne ting.
- Undgå at tage rigtig dyre ting med på ferie – i tilfælde af, at der sker noget med kufferterne. Kostbare kunstgenstande, kjoler eller kameraer erstattes ikke af flyselsskabet, selvom deres samlede værdi overstiger 10.000 kroner. Det afhænger selvfølgelig også af din forsikring.
- Almindelige flyselskaber kompenserer normalt bedre end lavprisselskaber.